Dag 10/11 ->19 en 20 mei
20 mei 2013 - Princeton, Canada
Zondag 19 mei vroeg op gestaan, want om 10:00 uur naar Chilliwack naar de kerk en de hele camper hing nog vol met schone was, dat wilden wee eerst nog even opruimen.
Om 9:15 op weg gegaan, we kwamen rond 9:30 aan en werden gelijk hartelijk welkom geheten door een paar in hal staande mannen, waarvan een de koster bleek te zijn die ons gelijk een mooi plekje gaf.
Ds had een mooie preek uit Handelingen 2. Na de dienst in de camper rustig gewacht tot de " file " weg was en naar de campground gegaan.
's Middags een tukje gedaan en rond 18:15 uur weer op weg naar de kerk.
Op de parkeerplaats werden we gelijk aangesproken door een van de mannen waarmee we 's ochtends ook al hadden staan praten. Hij vroeg waar we stonden en toen ik dat uitgelegd had nodigde hij ons op de koffie, zij woonden slechts een mijl bij de campground vandaan.
Toen naar binnen en weer op een uitgelezen plekje in de kerk gezeten.
Dit maal behandelde hij Johannes 13. Ds gaf daar bij aan dat de Geest heel dicht bij de Heere Jezus staat en hem heel na staat en daarom heel goed de zaken kan verklaren die de discipelen en wij niet begrijpen. Als voorbeeld noemde ds dat de Heilige Geest haar zou overschaduwen en dat daaruit de Christus verwerkt is.
Na de dienst zijn we eerst naar de campground gereden, onze gastheer en -vrouw stonden daar al te wachten en nadat we de camper hadden weggezet zijn we met hen meegegaan en daar hebben we bij deze houthandelaar tot over twaalven zitten praten. Dat was best wel gezellig en ook leerzaam. Toen naar bed.
Vanmorgen 20 mei,wederom vroeg wakker, de koers uitgezet naar Hells Gate en verder, want we moeten zaterdag weer bijtijds bij Derk aankomen voor de Sing along die bij hem thuis gehouden gaat worden.
Vandaag is Lenie ook jarig, maar als wij opstaan is zij al bijna jarig geweest. Toch nog gefeliciteerd.
Eerst opweg na het ontbijt naar de Walmart om onze drinkwaterkannen te vullen en om te tanken, 1:4 dat is bijna iedere dag tanken. Maar ja, het is hier in dollars goedkoper dan bij ons in euro's.
Daarna op pad naar Hells Gate, onderweg nog even gestopt bij een roomeltjesmarkt en rond 12:00 uur kwamen we in Hells Gate aan. Kaartjes gekocht voor de airtram en nar de overkant van de Fraser-canyon getramd. Wij noemen zoiets een kabelbaan. Maar bij ons maakt de tram ook contact met een kabel.
Ontzettend imposant om te zie hoe dat water door die canyon geperst wordt en dat gaat altijd maar door. Ook interessant om te zien hoe ze voor de zalm, die stroomopwaarts wil om te paaien, tunnels gemaakt hebben om de ergste stroming op te vangen. Dat was nodig omdat wat onhandige spoorwegbouwers een halve berg in de stroom hebben late storten waardoor de zalm er niet meer tegen de stroom op kon en dreigde uit te sterven.
Daarna rond een uur of half drie hebben we de reis voortgezet, met twee mogelijke doelen: Princeton e.o of een plekje in het Manning provinciale park. Doordat ik vlak voor Hope de verkeerde afslag nam werd de dagrit met ca 60 km verlengd. Hierdoor is de keus op Manning gevallen en daar zit ik nu gezellig in de rook van het kampvuur, met in mijn ene hand een beker koffie en met mijn andere typend, vlak naast een snel stromende rivier dit verhaal te schrijven.
Het nationale park biedt alleen mooie kampeerplekken aan, met als enig comfort dat deze plekken vlak zijn en half verhard met gravel. Plus bij elke kampplaats een vuurplaats. Waaifaai is daar niet bij, elektrisch niet en ook geen leidingwater.
Geen buitenverlichting dus we zullen het moeten doen met het licht van de afnemende maan, die Tineke net boven mijn hoofd, hoog boven de berg aan de lucht ziet staan. De zon is aan de andere kant achter de bergen verdwenen dus het zal nu wel gauw aarde donker worden.
Omdat er geen WiFi is kan dit bericht en de foto's niet vandaag worden verzonden.
Dat hopen we morgen dan te doen.
P.S. Bij de ingang hangt een waarschuwing dat hikers uit moeten kijken voor beren, maar wij zijn campers gelukkig?!

ja,ik had tegen Kees gezegd,ik verwacht vandaag nog wel nieuws.De canadezen zijn heel gastvrij,dat hoorden we al vaker.
leo,
jij bedoeld met waaifaai zeker Wifi?
En ik zou het niet prettig vinden zonder elektriciteit en drinkwater te wonen,en tot overmaat van ramp ook nog beren in de buurt. Kunnen jullie niet met ledlampen gevoed door zonenergie werken? Of [en dat hebben we al veel gebruikt] een lampje met bewegingsmelder dat op batterijen werkt.Bv voor het gemak om de wc snel te vinden wanneer we in een
hotelkamer bivakkeren. dan hoef je verder geen licht aan te doen en vanwege de bewegingsmelder is die ok weer snel uit.
echt ideaal. maar met zonenergie kun je ook al veel kosteloos oplossen. Fijn,dat jullie daar goede diensten mochten hebben.
Wij hadden dat hier ook.
Gisteren in de Gouwstraat was het druk,maar met een mooi programma door de jeugd uit onze gemeente verzorgd,met muziek,declamatie,en het verzorgen van de maaltijd.
morgen hopen Kees en ik samen naar de Gouwstraat te gaan.
Groetjes maar weer,Kees en Willemijna